•  +48 500 144 104
  •        biuro@everun-polska.pl

Blog

Historia ładowarek teleskopowych

Ładowarki teleskopowe są urządzeniami budowlano-rolniczymi, które coraz częściej spotyka się na polskich budowach, polach oraz innych miejscach pracy. Ładowarka ma za zadanie wyręczyć człowieka w ciężkich pracach. Choć są to maszyny produkowane od lat sześćdziesiątych, dopiero początkiem XXI wieku zyskały na popularności. Ich zastosowanie jest wszechstronne- służą między innymi do transportu, przeładunków, przenoszenia, podnoszenia, usuwania.

Budowa i podział ładowarek teleskopowych

Ramie ładowarki opiera swoją budowę na ramieniu teleskopowym. Konstrukcja ta, w niektórych modelach, pozwala wysunąć wysięgnik nawet na ponad 30 metrów, jednocześnie przy wysokim obciążeniu, sięgającym niekiedy 22 tony. Nowoczesne ładowarki obsługiwane są za pomocą dżojstików, które pozwalają na dużą precyzję pracy. W historycznych już wersjach tego pojazdu, manipulowanie polegało na wciskaniu dźwigienek, które załączały poszczególne siłowniki. Cięgna, które reagowały z dużym opóźnieniem oraz mało precyzyjne drążki, często prowadziły do powstawania szkód i kończyły się wypadkami. 

Wysięg zakończony jest narzędziem roboczym w postaci ładowacza, choć można także uzbroić go w poszczególne narzędzia, takie jak hak, nabierak, widły do palet, szczypce oraz łyżkę. Możliwość zmiany osprzętu roboczego sprawia, że jest ona nazywana narzędziem typu „multi-one”.

Ładowarki teleskopowe podzielone są na dwie kategorie- ładowarki czołowe, których ramię umiejscowione jest w z przodu, w prawej części maszyny oraz ładowarki obrotowe z wysięgnikiem w centralnej części. Atutem tych drugich jest możliwość obrotu operatora i kabiny wokół własnej osi ładowarki. 

Próby tworzenia ładowarek teleskopowych podejmowane były początkiem lat sześćdziesiątych, wraz z upowszechnieniem w budowie i konstrukcji maszyn siłownika hydraulicznego i  wykorzystywania jego właściwości do transportu bieżącego towarów. 

Historia ładowarek teleskopowych

Pierwsza ładowarka teleskopowa powstała w zakładzie produkcyjnym marki Liner. Jej debiut miał miejsce w 1974 roku na wystawie “Public Works” w Londynie. Składała się z wysięgnika, który mógł wynieść towar na ponad sześć metrów wysokości. Maszyna została przyjęta sceptycznie, a jej projekt został następnie odświeżony i zaprezentowany przez firmę JCB. 

Rok 1977 to debiut patentu Loadall 520,  brytyjskiego producenta JCB. Ładowarka, której seria przeszła dużą ilość metamorfoz, jest produkowana do dnia dzisiejszego. Model Loadall 520 posiadał napęd na przednią oś i mógł udźwignąć niespełna trzy tonowy ładunek na wysokość sześciu metrów. 

Rosnące zainteresowanie ładowarkami teleskopowymi wymusiło zmianę założeń i priorytetów produkcyjnych wielu przedsiębiorstw. W 1980 roku firma Mathew, do istniejącego modelu RAM 40, zainstalowała wysięgnik teleskopowy, tworząc przegubową ładowarkę o zasięgu ponad pięciu metrów. 

Rok 1981 to z kolei sukces włoskiej firmy Merlo, która swój rozwój oparła na wprowadzeniu ładowarki teleskopowej z napędem 4×4. Koncepcja została oparta o model SM 30, który był wówczas taktowany jako innowacyjny pojazd z nowoczesnymi- jak na tamte czasy- rozwiązanymi. Firma stała się wyznacznikiem nowych trendów i w latach dziewięćdziesiątych zadebiutowała konstrukcją ładowarki teleskopowej z 11 metrowym wysięgnikiem. Zielony kolor, który jest symbolem marki Merlo, został doceniony głównie przez firmy budowalne.  

Końcem XX wieku na rynku ładowarek teleskopowych pojawia się nowy konkurent- firma Kramer zmodyfikowała ówcześnie utarty wygląd tego pojazdu, umiejscawiając kabinę w centralnej części ładowarki. Poprawiło to stabilność oraz zwrotność pojazdu, zaś koncept przetrwał do dnia dzisiejszego i jest praktykowany przez większość firm produkujących współczesne ładowarki teleskopowe. 

XXI wiek to kolejne marki, które pojawiają się na międzynarodowych targach maszyn budowlanych oraz rolniczych. Każdego roku ładowarki posiadają większą moc, wysięg a także ilość dodatkowych akcesoriów. 

Ładowarki teleskopowe służą człowiekowi na co dzień. Ich praca pod dużym obciążeniem oraz mała  awaryjność i niska cena sprawiła, że stały się one jednym z najpopularniejszych sprzętów na budowach i w rolnictwie.

 

Zobacz również:
ŁADOWARKA TELESKOPOWA A UDT – JAKIE UPRAWNIENIA?
CODZIENNA OBSŁUGA KOPARKO ŁADOWARKI – O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *